Foto: Will Eisner
Foto: Will Eisner

Will Eisner 100 år

28.02.17
Den største amerikanske tegneseriepris er ”The Eisner Award” – opkaldt efter tegneserieskaberen Will Eisner (1917-2005), som ville være fyldt 100 år d. 6. marts i år.

Rudersdal Bibliotekerne markerer denne runde mærkedag med en udstilling om tegneren i montrerne på Holte Bibliotek samt med denne lille artikel, der også findes i form af en folder, som kan fås på bibliotekerne i kommunen.

Eisner oprettede i 1936 sammen med tegneren Jerry Iger ”The Iger and Eisner Studio” - en tegnestue, hvor en lang række af de senere stjerner inden for den amerikanske tegneserie startede deres karriere: Jack Kirby, Frank Frazetta, Wallace Wood, Joe Kubert, Jules Feiffer, osv. osv. Eisner selv skabte i 1940 figuren ”The Spirit”, som blev hans vigtigste bidrag til seriemediet, og som var med til at vise nye veje for den amerikanske tegneserie. 

I 1938 havde Superman set dagens lys, og i 1939 kom den første Batman-historie. Umiddelbart kunne The Spirit ligne endnu superhelt i rækken; men det varede ikke længe, før Eisner fuldstændig ændrede seriens koncept og gjorde hovedpersonen til en veritabel antihelt med stor forståelse for samfundets udstødte – ikke mindst de kvindelige af slagsen! – samt med en god portion humor og selvironi. Eisner interesserede sig levende for de stille eksistenser og dem, der aldrig fik mulighed for et liv på solsiden, og denne interesse afspejlede sig i hans tegneserier.

Faktisk kom Spirit-figuren efter krigen til at ligne de lidt lurvede hovedpersoner i krimier af navne som Raymond Chandler og Dashiell Hammett meget mere, end han lignede de superhelte, der efterhånden var skudt frem i snesevis i hælene på Superman og Batman. Eisners tegneserienoveller blev en slags frontberetninger fra bagsiden af det USA, de øvrige superhelte viede al deres tid til at forsvare. 

Ud over at omdefinere emnevalget for den amerikanske mainstream-tegneserie gjorde Eisner også en stor indsats for at give tegneseriemediet en kunstnerisk vitaminindsprøjtning. Hans Spirit-fortællinger var ganske vist (næsten) altid bygget op over samme enkle skabelon: en helsides indledningstegning, efterfulgt af 6 siders historie. Men trods disse særdeles bundne rammer lykkedes det Eisner at inddrage og arbejde med en lang række af seriemediets udtryksmæssige virkemidler, og ”The Spirit” blev efterhånden til en form for grafisk laboratorium, hvor fænomener som clair obscur-effekter, filmiske beskæringer og klipninger mv. kom på dagsordenen. 
 ”The Spirit” blev i 2008 omsat til filmmediet, dog uden den store succes.

Will Eisner tegnede omkring 650 korte Spirit-historier i perioden 1940-52, og de fleste af dem er siden genudgivet i mange forskellige sammenhænge, også på dansk. I 1960´erne og 1970´erne beskæftigede Eisner sig primært med undervisning og med kommunikationsvirksomhed, men i slutningen af 1970´erne vendte han igen tilbage til seriemediet. Will Eisner modtog ifølge sagens natur aldrig nogen ”Eisner Award” for sin indsats; men i 1975 fik han tildelt den største europæiske tegneseriepris for sin indsats, Angoulême-festivalens store pris, og mødet med den moderne europæiske tegneserie gav ham lyst til at tegne tegneserier igen.

I 1978 udsendte Eisner værket ”A contract with God”, som netop var inspireret af de europæiske tegneseriers ambitiøse tilgang til den kunstneriske skabelsesproces, såvel hvad angår valg af emne som hvad angår kunstnerisk udformning. For at markere, at den nye tegneserie ikke blot var endnu et bidrag til rækken af humor- eller superhelte-tegneserier kaldte Eisner sit værk for en ”graphic novel” (i modsætning til en ”comic”), og denne betegnelse kom til at danne skole for tegneserier med noget på hjerte. Formelt set er der ingen forskel på ”comics” og ”graphic novels”; men signalværdien i den nye betegnelse var klar: her kommer noget ud over det sædvanlige.

Efter ”A contract with God” fortsatte Eisner med at skabe ”graphic novels” om diverse emner, som lå ham på sinde, og som regel var der tale om værker med helt almindelige mennesker i centrum – og ofte mennesker i klemme i systemet. En lang række af disse værker er siden blevet udsendt på dansk. 

Eisner var selv jøde, og flere af hans værker (bl.a. ”A contract with God”) er tydeligt præget af dette forhold. Hans sidste værk handlede da også om jødernes lange og seje kamp mod fordommene omkring deres tro. ”The plot: the secret story of the protocols of the elders of Zion” (fra 2005) er historien om, hvordan et forfalsket dokument om jødernes magtdrømme om det internationale verdensherredømme lever videre generation efter generation til trods for, at forfalskningen gang på gang er blevet dokumenteret til bunds af forskere og videnskabsmænd. 

Will Eisner har ud over sine mange tegneserier skrevet to værker om at fortælle i tegneserieform. Det ene af dem er oversat til dansk: ”Tegneserien og den grafiske fortælleteknik” fra 1985.

Læs mere om Will Eisner på Forfatterweb.dk

Tegneserier af Will Eisner

Materialer