Foto: Person der udfylder en spørgeskemaundersøgelse
Foto: Person der udfylder en spørgeskemaundersøgelse

Vi er i gang!

I et års tid har vi lavet forbedringer med jeres hjælp fra brugerundersøgelsen.
I har talt og vi har lyttet. Rudersdal Bibliotekerne har løbende arbejdet med  svarene fra brugerundersøgelsen fra 2013, og det er der allerede kommet en del ud af.
 
Her er et udpluk af, hvad der er gennemført: 
 
Bedre information om bibliotekernes tilbud
 
Helsides annonce i lokalavisen om bibliotekernes tilbud (information)
 
Tilbud om 2 guidede busture for borgerne til kommunens biblioteker (information)
 
Bedre skiltning af Birkerød Salen (Hovedbiblioteket) – beliggenhed og indhold (information + fordybelse og læsning)
 
Udarbejdelse af velkomstfolder til Bibliotekerne (information)
 
Personalekursus om udstilling og formidling (information)
 
Intensiveret brug af eksisterende og nye kanaler herunder sociale medier: (Facebook, Instagram) (information)
 
 
Bedre muligheder for leg og samvær
 
Udvidelse af børnebibliotekets areal på Holte Bibliotek (leg og samvær + brugerønske)
 
Flere siddemuligheder i børnebiblioteket i Holte (leg og samvær + brugerønske)
 
Udvidelse af areal for de 0 til 12 årige på Hovedbiblioteket i Birkerød (leg og samvær)
 
Nyt ungdomshjørne på Hovedbiblioteket i Birkerød (samvær)
 
Ny lege- og siddemøbler i Børnebiblioteket i Birkerød (leg og samvær + brugerønske)
 
Nye siddemøbler i Børnebiblioteket i Holte (leg og samvær)
 
Mere legetøj i alle børnebiblioteker  (leg og samvær + brugerønske)
 
Flere arrangementer for småbørn/forældre (leg og samvær + brugerønske)
 
 
Bedre muligheder for fordybelse og læsning
 
Flere studiepladser i Birkerød Salen på Hovedbiblioteket (fordybelse og læsning + brugerønske)
 
Flere siddepladser på bibliotekerne i Birkerød og Holte (fordybelse og læsning + brugerønske)
 
Nyt lille mødelokale på Nærum Bibliotek (fordybelse og læsning + brugerønske)
 
Flere strømstik ved siddepladser på Hovedbiblioteket i Birkerød og på Holte Bibliotek til brug for bl.a. studerende og andre med bærbare PC’er. (fordybelse og læsning + brugerønske)
 
(Mulighed for at booke mødelokale på Holte Bibliotek gennem Foreningsportalen (fordybelse og læsning + brugerønske))
 
 
Bibliotekernes arrangementer
 
Øget fokus på formidling af arrangementer i borgerbetjeningen (arrangementer + information)
 
Intensiveret brug af eksisterende og nye kanaler herunder sociale medier: (Facebook, Instagram) (arrangementer)
 
Nye arrangementstyper: Novellekonkurrence for unge (arrangementer)
 
Flere arrangementer for småbørn/forældre (brugerønske)
 
 
Brugerinddragelse
 
Møde med repr. for de ældste klasser på Vedbæk Skole (information + brugerinddragelse)
 
Gennemførelse af en række konkrete forslag fra Brugerundersøgelsens respondenter
 
 
Baggrund
Rudersdal Bibliotekerne gennemførte i uge 6 i 2013 en omfattende brugerundersøgelse. Undersøgelsen blev afviklet i samarbejde med analysefirmaet Rambøll, som samtidig gennemførte en lignende brugerundersøgelse i 41 andre kommuner landet over.
 
Da brugerundersøgelsen var gennemført, foretog Rambøll en analyse af resultaterne, dels med henblik på at sammenligne resultaterne i de mange biblioteker, og dels for at analysere, hvad de enkelte biblioteker kunne gøre for at blive bedre.
 
I Rudersdal var det på forhånd aftalt, at målet var, at mere end 85% af brugerne overordnet set skulle være tilfredse med Bibliotekerne. Dette mål blev nået, idet Brugerundersøgelsen viste, at 86% var tilfredse med bibliotekerne.
 
Brugerundersøgelsen viste imidlertid også, at Rudersdal Bibliotekerne mht. til tilfredshed lå under landsgennemsnittet. Det havde sin baggrund i store lokale forskelle. Således var bibliotekerne i Birkerød og Nærum placeret omkring eller lige over landsgennemsnittet, mens der var lavere tilfredshed med bibliotekerne i Holte og Vedbæk. Brugerundersøgelsen viste, at det i Holte i høj grad skyldtes utilfredshed blandt brugerne med den ændring og ombygning af biblioteket, som netop var gennemført umiddelbart før Brugerundersøgelsen. Den lavere tilfredshedsgrad i Vedbæk havde bl.a. sit udspring i bibliotekets dobbeltfunktion som hhv. skole- og folkebibliotek.
 
 
Handleplan
Rambølls analyse af brugerundersøgelsens resultater i Rudersdal mundede ud i nogle forslag til områder, som Bibliotekerne med fordel kunne arbejde med for at skabe større tilfredshed blandt brugerne.
 
Rambøll peger på, at bedre muligheder for leg og samvær og for fordybelse og læsemuligheder, vil kunne skabe mere tilfredshed. Desuden peges der på, at større viden om bibliotekets tilbud, herunder om arrangementerne, vil øge tilfredsheden. Endelig konkluderes det, at en fastholdelse af den høje tilfredshed med servicen og oplevelsen af biblioteket som et rart sted at være har stor betydning..
 
På baggrund af disse forbedringsforslag og de mange konkrete forslag fra brugerne i undersøgelsen er der udarbejdet en handleplan, dels i forbindelse med kommunalbestyrelsens Budgetopfølgning 2014/15, og dels i Bibliotekernes virksomhedsplan.
 
I forbindelse med Budgetopfølgningen er det aftalt, at målet er, at Rudersdal Bibliotekerne som helhed ved en kommende brugerundersøgelse i 2015 (eller evt. 2016) bliver placeret i samme felt, som de biblioteker, der normalt sammenlignes med.
 
I Bibliotekernes virksomhedsplan 2014 er det aftalt, at målet kan nås ved at:
  • Øge informationsindsatsen vedrørende bibliotekernes tilbud og indretning, herunder annoncer i lokalavis, etablere dynamiske/digitale oversigtstavler i respektive biblioteker, arrangere guidede busture med besøg på de enkelte biblioteker, etablere indendørs streetview på bibliotekets hjemmeside m.m.
  • Forbedre mulighederne for leg og samvær
  • Forbedre mulighederne for fordybelse og læsning
  • Arbejde med bibliotekernes arrangementer, herunder indhold, optimering af tilstedeværelse på de sociale medier, annoncering m.m.
  • Inddrage brugernes frie kommentarer i brugerundersøgelsen med henblik på at gennemføre idéer og forslag, der kan føre til øget generel tilfredshed
  • I øvrigt inddrage borgerne jf. indsatsområdet udmøntning af Frivillighedspolitikken