Maleriet Adam i Paradis af Kristian Zahrtmann

Rakel Haslund-Gjerrild er nomineret til Nordisk Råds Litteraturpris for ’Adam i Paradis’

04.03.22
Rakel Haslund-Gjerrild har et overlegent talent, og her bruger hun det til at fremskrive et 100 år gammelt drama fra dengang, det var en forbrydelse at være homoseksuel i Danmark.

Kristian Zahrtmann - en homoseksuel kunstner

I året 1913 malede Kristian Zahrtmann billedet 'Adam i Paradis' eller 'Adam keder sig i Paradisets Have'; på billedet er han alene med slangen, og der er ingen Eva til at holde ham med selskab. Men Zahrtmann var mere interesseret i Adam end i Eva, og hans erotiske interesse for unge mænd løber som en rød tråd gennem hele hans kunstneriske produktion, hvor han aldrig lagde skjul på, at forbilledet var antikkens Grækenland, hvor den ældre Sokrates og den unge Alkibiades udøvede den homoerotiske kærlighed som en helt naturlig ting.

Romanen er skrevet som nedslag i forskellige år, som havde betydning for Zahrtmanns liv, og vi bliver præsenteret for en hel række autentiske personer, som levede og satte deres præg på tiden. En af de helt store historier var Den store Sædelighedsskandale, som udspillede sig i København i 1906-7, hvor to mænd blev slæbt i retten, anklaget for homoseksualitet. Den ene var politimanden Carl Albert Hansen, som endte med en dom på 60 dages tugthus på vand og brød, og sagen spredte ringe i det homoseksuelle miljø, hvor forfatteren Hermann Bang bl.a. også blev indkaldt som vidne med store personlige konsekvenser for ham. 

Et andet vidne var politibetjentens tidligere kæreste Hjalmar Sørensen – som siden skulle blive model og elev hos Kristian Zahrtmann. Og på den måde hænger tingene sammen i romanen, hvor der indimellem er indsat dokumenter som f.eks. breve og politiprotokoller til at give begivenhederne det rette autentiske skær. 

Sprogmaleri

Rakel Haslund-Gjerrild maler med sproget, når hun f.eks. lader Kongens Nytorv være ”klædt i zebra”, og når hun lader ord ”falde som døde fluer i vindueskarmen”; det er hendes helt store genistreg, hvordan hun lader form og indhold smelte sammen, så sprog, billedkunst og mytologi går op i en højere enhed.

'Adam i Paradis' giver på små 300 sider en læseoplevelse af de helt store, hvor kunstnerisk sprog går hånd i hånd med en højst aktuel kønsdebat og historien om en foregangsmand inden for homoseksuel kunst.

Materialer