Foto: Drive
Foto: Drive

Ambitiøse actionfilm på Filmstriben

14.05.21
Filmstriben indeholder en række primære eksempler på film, der med både stil og indhold tager actiongenren nye steder hen.

Drive

Ryan Gosling spiller rollen som den mystiske mekaniker og stuntman, hvis navn vi aldrig lærer at kende i Nicolas Winding Refns actionhit Drive (2011), hvor en næsten fetichistisk besættelse af 1980’erne præger filmens generelle æstetik.

Good Time

Safdie-brødrene, Josh og Benny, er blandt de mest lysende stjerner i den unge generation af filminstruktører. Deres helt store gennembrud fik de med den forrygende actionthriller Good Time (2017), hvis tempofyldte hektik (understøttet af Oneohtrix Point Nevers fremragende electro psych-soundtrack) gør dem til de oplagte arvtagere til Martin Scorsese.

Hana-bi - Blomster og ild

Takeshi Kitanos film Hana-bi - Blomster og ild (1997) er rig på vold, men svælger aldrig i den. I stedet udøver kriminalassistenten Nishi - iført solbriller - volden i små, kontante og ikke mindst potente eksplosioner. Som om den ikke er noget særligt. Det går udover de japanske gangstere i yakuzaen, men også andre, mere uskyldige ofre.

Lola

Den tyske originaltitel til Tom Tykwers Lola (1997) er ‘Lola rennt’, hvilket betyder ‘Lola løber’. Det er en passende titel, for det er, hvad Lola primært gør, da hun forsøger at skaffe de penge, som hendes kæreste skylder nogle gangstere. Filmen er kun 77 min. lang, hvilket giver mening, når man tager det hæsblæsende, udmattende tempo i betragtning.

The Assassin

Kinesisk kultur har en stolt tradition for historiske martial arts-film af episk karakter, eksempelvis den oscarvindende Tiger på spring, drage i skjul (2000) og den storsælgende Hero (2002). Taiwanesiske Hsiao-hsien Hous anmelderroste The Assassin (2015) viderefører traditionen med spektakulære billeder og utrolige kampsekvenser, om end med et mere kunstnerisk præg, idet man følger en lejemorder i Tang-dynastiets sidste år.

Underverden

En dansk actionfilm. Der var grund til at være forbeholden forud for premieren på Underverden (2017), da actiongenren bestemt ikke er hverdagskost i filmdanmark. Skepsissen blev dog hurtigt gjort til skamme, idet Fenar Ahmads Underverden med Dar Salim i hovedrollen som den maskerede hævner utvivlsomt er en vellykket affære, der gør genren ære.